Ondrej Jób: Vznik mapy slovenských železníc

08. január 2020

Ako vznikla mapa železníc, vrátane zaniknutých tratí a niekoľkých architektonických pamiatok?

Vizuál je odkazom na mapu newyorského metra z roku 1972 od Massima Vignelliho.
Mapa slovenskych zeleznic 1280x960 9

Mám zoznam vecí, osobných projektov a nápadov, ktoré by som chcel popri práci realizovať.

Snažím sa ho udržiavať čo najkratší, lebo viem, že väčšinu aj tak nikdy neurobím. Občas niečo pridám, občas niečo vyhodím.
Na prvom mieste tohto zoznamu bol stabilne už niekoľko rokov nápad nakresliť mapu slovenských železničných tratí tak, aby vyzerala ako mapa metra. Lebo milujem cestovanie vlakom, milujem mestá, ktoré majú metro, a milujem mapy. Mapy všetkého druhu, od fotografických až po schematické štylizácie, ktoré geografickú presnosť zatlačili do úzadia na úkor praktickosti alebo dokonca krásy.

Je však možné, že ako grafický dizajnér krásu vidím aj tam, kde jej prítomnosť nebola zamýšľaná, napríklad v technickom nákrese elektrických rozvodov výrobnej haly alebo pod krytom mobilného telefónu.
V každom prípade, mapy metra považujem po všetkých stránkach za dokonalý dizajn a beriem si ich z výletov domov ako suveníry. New York mám dokonca zarámovaný v kuchyni, aby som sa na jeho metro mohol pozerať každý deň.

Prácu na mape slovenských tratí som začal v Bratislave – najzložitejšom uzle – odkiaľ som sa vybral v smere hodinových ručičiek piatimi smermi, ktorými sa z hlavného mesta dá vybrať. Najprv na sever na Záhorie, potom hlavnou tepnou na Považie, ďalej na východ smer Galanta, na juhovýchod do Komárna a nakoniec na juh do Maďarska a Rakúska. Spojiť týchto päť ťahov v Bratislave do zrozumiteľného uzla bolo asi najtvrdším orieškom celej mapy, ale asi po desiatich úpravách a dvoch kompletných prerábkach celého uzla sa to podarilo.

Ďalší problém nastal, keď som začal dopĺňať trate, ktoré hlavné štyri ťahy na východ od Bratislavy prepájajú. Kým som sa dopracoval k ďalším trom veľkým uzlom – Žiline, Zvolenu a Novým Zámkom – každú trať a desiatky jej staníc som „prekladal“ hádam aj dvadsaťkrát.
Mapa slovenskych zeleznic 1280x960 11

Ďalej za Zvolenom dalo najviac práce všetko znova pospájať v Košiciach, aby sa odtiaľ mohlo pohodlne pokračovať ešte ďalej na východ. Trochu problematickými sa ukázali byť aj Gemer a Vysoké Tatry, pretože tu bolo potrebné umiestniť na malú plochu veľký počet staníc. V Tatrách sú nahusto kvôli geografickým, na Gemeri zase skôr kvôli historickým dôvodom.
Nakresliť a poskladať celú sieť zabralo niekoľko týždňov intenzívnej práce. Bolo to ako skladať puzzle, pričom prácu som si dobrovoľne skomplikoval aj niekoľkými podmienkami, ktoré som chcel dodržať: všetky uzly zachovávajú smerovanie tratí, stanice sú na trati rozmiestnené v rovnomerných rozostupoch, názvy staníc neprekrývajú iné objekty v mape, rieky pramenia a ústia tam, kde majú, a taktiež tečú po správnej strane železničných tratí. Napriek všetkým týmto podmienkam sa podarilo dodržať relatívnu geografickú presnosť.

V mape sú nakreslené všetky rieky s dĺžkou nad 100 kilometrov, ale aj rieky, podľa ktorých sú pomenované obce a ich stanice. Okrem iných: Úľany nad Žitavou, Mníšek nad Hnilcom, Rimavské Zalužany, Krásno nad Kysucou, Košťany nad Turcom, Medzibrodie nad Oravou, Modra nad Cirochou a Streda nad Bodrogom.
Áno, rovnako ako vy teraz, množstvo názvov slovenských obcí, do ktorých sa dá dostať vlakom, som počul prvýkrát.
Mapa slovenskych zeleznic 1280x960 12

V druhom vydaní mapy som okrem opravy niekoľkých chýb a pridaní niekoľkých detailov doplnil aj zastávky už neexistujúcich tratí, ktoré viedli pod hladinou dnešnej Liptovskej Mary a Ružínom na východnom Slovensku. Pri takom komplexnom a vzájomne poprepájanom systéme, akým je táto mapa, môže mať aj takáto drobná zmena široké dôsledky – kvôli trom zastávkam pod Liptovskou Marou som musel posunúť celú Oravu a polovicu Vysokých Tatier, kvôli dvom pod Ružínom som zase posúval zastávky až po Banskú Bystricu.

Stálo to ale za to.

Už len kvôli tomu, že neexistujúca trať medzi Liptovskou Teplou a Vlaškami viedla za záhradou mojej starej mamy a aspoň takto na mape som ju tam mohol vrátiť. Verím, že miesto s takouto pridanou hodnotou si nás na mape nájde viac.
Mapa slovenskych zeleznic 1280x3

Bolo to roboty za vagón, ale spoločnými silami sa nám s KOMPOTom mapu železníc podarilo dostať aj na tričko. Odteraz si môžete byť istí, že keď raz sadnete do vlaku v tom správnom tričku, ste na dobrej ceste, či už sa na to pozriete z jednej alebo druhej strany.
panske tricko slovenske zeleznice 8panske tricko slovenske zeleznice 9

Autor mapy aj textu: Ondrej Jób